I propose to take Questions Nos. 406 and 408 together.
Tá sé i gceist agam PQ 5952 agus 5954 a thógáil le chéile.
Tá na curaclaim Ghaeilge ag an mbunleibhéal agus ag an iar-bhunleibhéal ann do gach scoláire. Ina ainneoin sin, glactar leis go mbíonn cúinsí eisceachtúla ann ina bhféadfadh scoileanna breathnú maidir le díolúine ó staidéar na Gaeilge a dheonú agus tá na cúinsí eisceachtúla sin leagtha amach i Mír 2.2 de na Ciorcláin ábhartha. Tacaítear le scoileanna teacht ar chinneadh trí na nósanna imeachta maidir le díolúintí ó staidéar na Gaeilge a dheonú atá leagtha amach i Mír 2.3 den Chiorclán ábhartha agus atá mionsonraithe sna Treoirlínte a ghabhann leis sin. Caithfidh scoileanna faisnéis staitistiúil a sholáthar don roinn maidir leis an líon agus na forais ar a ndéantar díolúintí a dheonú trí úsáid a bhaint as as an mBunachar Sonraí Ar Líne do Bhunscoileanna (POD) nó as an mBunachar Sonraí Ar Líne d’Iar-bhunscoileana (P-POD) de réir mar is cuí. Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara nach bhfuil scór gnóthachtála litearthachta i Léamh Focal, Léamhthuiscint nó Litriú ag an 10ú peircintíl, nó faoina bhun sin, ach ar cheann de na critéir a chaithfear a chomhlíonadh nuair a bhíonn iarratais i gceist faoi fhomhír 2.2.c. den chiorclán ábhartha. Ina theannta sin, caithfidh daltaí a bheith i rang a dó ar a laghad agus deacrachtaí suntasacha leanúnacha foghlama a bheith acu in ainneoin fáil a bheith acu ar chur chuige idirdhealaithe i leith foghlaim na teanga agus na litearthachta thar thréimhse ama.
Caithfidh scoileanna gach díolúine a dheonaítear ó staidéar na Gaeilge a chlárú ar an mbunachar sonraí ábhartha ar líne lena n-áirítear iad siúd inar roghnaigh dalta gan díolúine a deonaíodh i scoilbhliain ar leith a fheidhmiú. Dá bhrí sin níl staitisticí ar fáil maidir le líon na ndíolúintí atá á bhfeidhmiú faoi láthair. Ina theannta sin, toisc go bhfuil na sonraí ag brath ar ionchur go díreach ó na scoileanna, déanann an roinn na staitisticí a mheas mar staitisticí sealadacha go dtí go ndeimhnítear iad. Níltear ag súil le staitisticí deimhnithe don scoilbhliain 2020/21 go dtí samhradh 2022.
Díolúintí cláraithe ar bhunachair shonraí na roinne:
|
2016/17
|
2017/18
|
2018/19
|
2019/20
|
2020/21
|
An Líon Iomlán Díolúintí a deonaíodh ar bhonn RSO (Bunscoileanna)
|
2954
|
3212
|
3153
|
1313
|
1863
|
An Líon Iomlán Díolúintí a deonaíodh ar bhonn RSO (Iar-Bhunscoileanna)
|
4,099
|
4,919
|
5,074
|
6,026
|
6,249
|
Tá sé tábhachtach a thabhairt faoi deara gurb é cuspóir POD agus P-POD ná faisnéis staitistiúil a bhunú ar scoileanna seachas ar dhaltaí. Ní úsáidtear é chun dul chun cinn dalta aonair tríd an gcóras oideachais a rianú. Dá bhrí sin, cuimsíonn na staitisticí ar dhíolúintí a deonaíodh in iar-bhunscoileanna, mar atá cláraithe ar an P-POD, díolúintí a deonaíodh do dhaltaí sa bhunscoil agus a cláraíodh an bhliain a bhí na daltaí ag dul isteach san iar-bhunscoil. Mar sin, d’fhéadfadh go mbeadh díolúine cláraithe faoi dhó sna sonraí thuas agus d’fhéadfadh díolúintí a cláraíodh ar an P-POD do na blianta tar éis fhoilsiú chiorcláin 2019 a bheith deonaithe faoin sean-chiorclán 12/96 do Bhunscoileanna.
I gcomhthéacs na n-uimhreacha thuas, is léir go raibh laghdú suntasach ar líon na ndíolúintí a deonaíodh ar bhonn riachtanais speisialta oideachais ag leibhéal na bunscoile sna blianta acadúla 2019/20 agus 2020/21 agus is cosúil gur tháinig méadú ar an líon díolúintí a deonaíodh ag an iar-bhunleibhéal. Níl sé soiléir go fóill cad iad na tosca cúiseacha a bhfuil tionchar acu ar na staitisticí seo agus beidh siad á mbreithniú ag an Roinn i gcomhthéacs an athbhreithnithe nuair a bheidh staitisticí 2020/21 bailíochtaithe go hiomlán.