: I am not aware of such a precedent. When I was spokesman for my party in Opposition an Estimate was moved and this courtesy was not extended to me, nor was the speech ready when the Minister moved the vote. I had to intervene and complain that a copy of the speech was not available. I do not want to introduce an acrimonious note. If there is a precedent in my Department for doing what the Deputy has suggested, I am not aware of it. My own experience has been the direct opposite.
Ó is mó ná an meán de 20 faoin gcéad an méadú i limistéir áirithe den oideachas, ní foláir ná gur lú ná sin an méadú in áiteanna eile. Tá soláthar déanta sna meastacháin chun an coibhneas daltaí-múinteoirí i scoileanna den dara leibhéal a fhéabhsú, agus chun breis múinteoirí a chur ar fáil do bhunscoileanna. Soláthraítear freisin d'ardú maith ins na deontais ardoideachais, agus tá suim mhaith airgid breise á chur ar fáil chomh maith, sa bhliain 1978, d'ardaithe sna deontais chapataíochta do scoileanna náisiúnta agus sna deontais bhreise in áit táillí teagaisc i gcás na meánscoileanna. Fógraíodh na méadaithe seo sna deontais chapataíochta agus sna deontais bhreise in áit táillí teagaisc i Mí na Bealtaine 1977 ach bhí éifeacht le bheith leo, ó thaobh soláthar airgeadais de, ó thús na bliana airgeadais 1978 amháin. Ar an gcaoi chéanna, an maolú a deineadh ar choinníollacha na scéime deontas ardoideachais, agus an méadú i luach na ndeontas féin, is ó thosach na bliana 1978 a bhí an soláthar airgid le déanamh dóibh i Vóta an Aire Oideachais.
Deintear soláthar i Vóta Oifig an Aire Oideachais i leith (a) costaisí riaracháin na Roinne Oideachais (b) costais na seirbhíse ealaíon agus cultúrtha a cuirtear ar fáil sa Mhusaem agus sa Leabharlainn Náisiúnta, agus (c) costais sheirbhísí ilghnéitheacha oideachasúla.
Is é £27,055,000 an méid atá á iarraidh sa Vóta seo—méadú de £4,383,000 ar an méid a soláthraíodh anuraidh. Seo iad na neithe is mó is cúis leis an ardú seo:
(1) Deontais ardoideachais (fo-mhírcheann C.1) a bhfuil £475,000 breise á lorg dóibh.
(2) Foilseacháin i nGaeilge (fo-mhírcheann D.1)—£79,000 breise á lorg.
(3) Seirbhísí iompair (fo-mhírcheann D.3)—£1,796,500 breise á lorg.
(4) Soláthar nua de £1,200,000 ohun deontais a íoc le húdaráis bunscoileanna agus meánscoileanna i leith chúnamh cléireachais (fo-mhírcheann D.9).
(5) £300,000 breise don chiste i leith eagraíochtaí a fhreastalaíonn d'Ógra agus Spóirt, a maoinítear le deontas-i-gcabhair (fo-mhírcheann G.19).
(6) Costais riartha na Roinne (fo-mhírcheann A.1) a bhfuil méadú measta de £359,900 iontu.
As an soláthar do dheontais ardoideachais déanfar aisíoc leis na h-údaráis áitiúla i leith an airgid a chaitheadar sa bhliain 1977 ar dheontais faoin scéim. Ar an ábhar sin, léirítear sa bhfo-mhírcheann seo, imbliana, toradh an mhaolaithe a deineadh ar na coinníollacha cáilíochta i scéimeanna deontas na bliana 1977 maraon leis an ardú i luach na ndeontas a tháining in éifeacht ó thús na bliana acadúla 1977/78. Measaim gur chóir dom na feabhsaithe seo ar na scéimeanna a lua le Dáil Éireann.
Rinne mé machnamh cúramach iomlán ar cheist ardaithe na ndeontas ardoideachais chun aidhm na scéime a bhaint amach oiread is a b'fhéidir ó thaobh fáil ar ardoideachas a chur ann do chách, gan bacadh le maoin na dtuismitheoirí, ar an gcaoi a b'éifeachtaí. Is minic ráite é go bhfuil an codán de na micléinn ardoideachais a thagann ó na haicmí is ísle ioncaim ró-bheag, agus mheas mé go mba chóir dom díriú ar an ngné seo den scéal ach go háirithe, agus an scéim á breithniú agam. D'ardaíodh an chuid chothabhála den deontas, don uair dheireannach, sa bhliain 1974—ardú go dtí £300 maximum. Fógraíodh leasú eile uirthe i ráiteas na Cainfhaisnéise, 1977, ach dúradh nach mbeadh éifeacht leis go dtí tosach na bliana acadúla 1977/ 78. Sa chaoi sin, ní dhéanfaí an breis-chostas a aisíoc leis na húdaráis áitiúla go dtí 1978.
Bhí sé ag luí le réasún, dar liom, gurb é luach an deontais an príomhrud a bhéadh le meá ag tuismitheoirí bochta nuair a bheadh ceist ardoideachais dá gclann faoi chaibidil. Ní haon mhaith bheith taobh istigh de na teorainneacha ioncaim maran leor an deontas féin chun go bhféadfadh an mac-léinn cúis a dhéanamh. Mheas mé go raibh luach na ndeontas chomh h-íseal sin le blianta beaga anuas gurbh éigean do dhaltaí áirithe, a bhí cáilithe ó thaobh coinníollacha oideachais agus maoine na scéime, tabhairt suas do na deontais. Aon duine a dheineann iniúchadh ar na figiúirí ar an ísliú a tháinig ar líon na daoine go raibh na deontais acu tuigfidh sé an scéal.
Fógraíodh maolú sna coinníollacha acmhainne i Mí na Bealtaine, 1977. agus bunaíodh scéimeanna na n-údarás áitiúil don bhliain acadúil 1977/78 ar na teorainneacha nua acmhainne agus ar leibhéil na ndeontas mar a fógraíodh iad i ráiteas na cáinfhaisnéise i Mí Eanáir. Bhí mé sásta go raibh géar-ghá ag an am sin le méadú maith ana deontais a bhí á n-íoc leis na micléinn. Socraíodh, mar sin, an chuid chothabhála den deontas a ardú go £500 maximum, le h-éifeacht ó thosach na bliana acadúla seo, agus méadaithe dá réir sin a dhéanamh ar na leibhéil eile deontais. An méadú seo de 66? faoin gcéad, tá sé níos airde, de chuid mhaith, ná an méadú a tháinig ar phraghasanna sa tréimhse ó 1973 go 1977. Is mithid a rá freisin mar gheall ar an dara cuid den deontas —cuid na dtáillí—gur méadaíodh í sin ó £249 maximum sa bhliain 1976/77 go £289 (gnáth-mhaximum) i 1977/78, nó go maximum speisialta de £400 i gcásanna eisceachtúla a bhaineann leis an dámh atá i gceist. Sa bhliain 1977/78, mar shampla, tig leis an deontas iomlán do mhacléinn ar leith bheith chomh hard le £900, sin £500 i leith cothabhála agus £400 i leith táillí.
Le linn díospóireachta i nDáil Éireann i Mí Feabhra 1977 dhein mé tagairt don fhírinne go raibh na teorainneacha intofachta, nár leasaíodh iad ón mbliain acadúil 1972-73, imithe as réasún ar fad fé mar a bhain siad le lucht pá agus tuarastal. Ina dhiaidh sin, i Mí Bealtaine 1977 feabhsaíodh na teorainneacha intofachta sin go mór agus, mar a dubhairt mé cheana, tugadh na teorainneacha nua sin isteach sna scéimeanna do 1977-1978.
Tá tuille machnaimh déanta agam air seo, maidir le ceist na dteorainneacha a ba chóir a údarú ins na scéimeanna do 1978. Feictear dom gurb í aidhm bhunúsach na scéimeanna, cabhrú chomh fada agus is féidir le teaghlaigh i sprioc-ghrúpa ar leith—grúpa a thagann faoi uasteora tuarastail, pá nó ioncaim eile. Ba cheart go mbeadh baint ag an deontas le h-ioncam an teaghlaigh agus le líon na leanaí san teaghlach. Ina theannta seo, ní mór acmhainn airgeadais an Stáit ag an am a thabhairt san áireamh freisin.
Aineoinn an feabhas a cuireadh ar na teorainneacha intofachta, mí Bealtaine 1977—agus tá mise ag díol astu anois i 1978—mheas mé go mbeadh sé i gceart iad a fheabhsú tuilleadh i 1978. Mar sin tá sé socair go mbeidh na teorainneacha ioncaim i scéimeanna na bliana 1978 i bhfad níos fábharaí ná iad sin a bhí i bhfeidhm i 1977. Tá na teorainneacha leasaithe seo á gcur in iúl do na húdaráis áitiúla i láthair na huaire.
Is é £5,100 an teora nua ag barr an tábla, in áit an £4,200 a bhí ann i 1977, sin méadú de níos mó ná 21 faoin gcéad. Ag bun an tábla, beidh an teora chéanna ann don lanamha a bhfuil páiste amháin aca nó a bhfuil beirt pháiste aca, agus ardófar an teora sin ó £2,625—nó luacháil ionrátaithe de £37.50—go dtí £3,400—nó luacháil ionrátaithe de £40. Tá beagnach 30 faoin gcéad de mhéadú ansin. Tá cóipeanna de na táblaí leasaithe á gcur timpeall agam mar eolas do na teachtaí. Ba mhaith liom cúpla focal a rá ina thaobh seo i gcoitinne.
An teora ioncaim ag bun an tábla, ní h'ionann í agus líne teorann idir na daoine a gceadófaí dóibh agus iad sin nach gceadófaí. Tá na micléinn ar fad a bhfuil ioncam a dtuismitheoirí faoi bhun na teorann sin incháilithe don deontas, ach tá micléinn eile, a bhfuil ioncam an teaghlaigh os a chionn sin, incháilithe freisin. I gcás teaghlaigh a bhfuil seisear páiste cleithiúnach ann beidh an deontas iomlán iníochta i gcás nach mó ioncam na dtuismitheoirí ná £4,250, ach beidh cuid den deontas—cuid na dtáillí—iníochta nuair nach mó an tioncam ná £5,100. Tá tráchtairí ann a choinníonn aire ar an teora maoine atá sa scéim do dheontas iomlán i gcás teaghlaigh nach bhfuil ann ach duine nó beint pháiste chleithiúnacha. Breathnaíonn sé go bhfuil léiriú míohothrom á dhéanamh acu seo ar an scéal, sin, nó nach dtuigeann siad i gceart é.
Bhí 6,108 mac-léinn i seilbh deontas ardoideachais sa bhliain acadúil 1976-77, deontais a b'fhiú £2,560,193 san iomlán iad. Meastar líon na sealbhóirí deontas imbliana ag timpeall is 6,000 ar fad, de luach iomlán thart ar £3,553,000.
As an iomlán de £480,000 i leith foilseacháin i nGaeilge, beidh £200,000 ag teastáil do na leabhair a fhoilseóidh An Gúm i gcomhair le hOifig an tSoláthair. Orthu sin beidh leabhair do pháistí, téacsanna bunscoile, gnáthlitríocht, foclóirí agus ceol. Maidir leis an bhFoclóir Gaeilge/Béarla, tuigtear ó na clódóirí go mbeidh sé ar fáil go han-luath. Meastar go mbeidh £255,000 ag teastáil chun deontais a íoc le foilsitheoirí príobháideacha i gcabhair ar chostais foilsithe téacsleabhar agus irisí oideachasúla i nGaeilge. Tá £25,000 á chur ar fáil imbliana, freisin don chéad uair chun cabhrú le foilsiú téacsanna ollscoile i nGaeilge. Tá mion-phointí na scéime sin á bplé fós idir mo Roinn-se agus an tÚdarás um Ard-Oideachas.
Tá soláthar á dhéanamh i suim £13,605,000 do na seirbhísí iompair, atá ag fairsingiú i gcónaí. Faoi dheireadh na bliana airgeadais seo a measaim go mbeidh saor-iompar chun na scoile ag 164,000 daltaí, i gcomórtas le 159,000 ag tús na bliana. Soláthraítear anseo freisin d'fhordheontas speisialta de £699,500 a íocfar le Córas Iompair Éireann chun cur ar a gcumas páistí nach bhfuil i dteideal saor-iompar a thabhairt ar scoil agus ar ais ar na gnáth-bhusanna ar tháillí laghdaithe. Tá suim £455,000 sa mheastachán chomh maith chun díol as 30 busanna nua scoile. Cé go bhfuil costaisí ag méadú de bharr rátaí pá, praghsanna agus líon na bpáistí scoile bheith ag ardú, mar sin fhéin do b'fhéidir an breis-chostas a choinneáil ag leibhéal an-réasúnta. Deineadh é sin tré oibriú na seirbhísí a choimeád fá ghrinn-bhreithniú.
An Scéim Saor-Iompair, mar tá feidhm léi faoi láthair, tá sí ann ón mbliain 1967. Tá an méadú mór ar chostas na scéime ina chúis imní dúinn, ní nach íonadh, cé gur léir go néiríonn sé as fás na scéime agus as boilsciú an airgid. Socraíodh sa bhliain 1976 go raibh sé in am an córas a aithbhreithniú ó bhun, agus ceapadh comhlacht comhairleach bainistíochta chun staidéar iomlán a dhéanamh air. Tá tuarascáil faighte ón gcomhlacht, maille le moltaí áirithe faoi oibriú na scéime san am atá le teacht. Déanfar na fionnachtana agus na moltaí a chíoradh go mion i mo Roinn.
Don chéad uair ariamh, tá soláthar á dhéanamh agam i mbliana chun deontaisí a íoc le boird bhainistíochta bunscoile agus le h-Údaráis Meánscoile chun cur ar a gcumas cúnamh cléireachais a fhostú. Faoi láthair tá boird bhainistíochta ann i mbeagnach 4,000 scoil—idir scoileanna náisiúnta agus gairmscoileanna. Tá ar 250 meán scoil ann a bhfuil níos mó ná 300 daltaí cláraithe iontu agus nár mhiste, meastar, cabhair airgid a thabhairt doibh chun cúnamh cléireachais lán-aimsireach a fhostú.
Séard a bheadh i gceist agam i gcoitinne ná go gcuirfeadh na húdaráis scoile le céile, de réir mar d'oirfheadh, chun ceapacháin bhreise lán-aimsearacha a dhéanamh, ar bhun seirbhíse a bheadh roinnte idir dhá bhunscoil, abair, nó dhá mheánscoil, nó idir bunscoil agus meánscoil sa cheantar chéanna Meastar go gcruthófar 600—ní beag an méid sin—post lán-aimsearach san iomlán, ag freastal do na bun-scoileanna agus do na meánscoileanna, ar chostas do £1,200,000 sa bhliain.
Tá cóipeanna de Mheastachán Fhoirlíontach, a beartaítear a chur os comhair na Dála i dteannta leis na príomh-Mheastacháin d'fhonn breis soláthair de £35,000 a dhéanamh dos na tochaltáin seandálaíochta atáar siúl ag Cé na Coille, Baile Átha Cliath, faighte cheana ag Teachtaí.
Tar éis do Bhardas Átha Cliath cinneadh, i mí Meán Fhómhair 1977, ar dul ar aghaidh le tógáil na noifigí nua chathardha ag Cé na Coille, cuireadh i láthair an Aire Oideachais go mba chóir tuille tochailte a dhéanamh ar an suíomh ins an áit a raibh Oifig an Ghiolla Buacairí uair amháin. Socraíodh airgead a chur ar fáil chun cur ar chumas Ard-Mhusaem na hÉireann an áit sin a thochailt, ar chostas measta de £75,000.
Cuireadh £25,000 ar fáil anuraidh le Meastachán Fóirlíontach. Tá an fuíollach, £50,000, istigh san £54,000 atá á chur ar fáil i meastacháin na bliana 1978 i leith tochailtí seandálaíochta Ard-Mhusaem na hÉireann.
Deineadh ordú cúirte san ArdChúirt, ag tarraingt ar dheireadh na bliana 1977, a chros ar Bhardas Átha Cliath baint le dhá mhóta cré, a nochtadh ar chuid den tsuíomh nuair a bhí tochailt seandálaíochta ar siúl ag Ard-Mhusaem na hÉireann roimhe sin. Rinne an Chúirt Uachtarach an t-ordú a scaoileadh de bharr gealltanais a thug an bardas nach ndéanfaí na mótaí seo a thochailt gan cead i scríbhinn ó Choimisinéirí na nOibreacha Poiblí.
Tá cead tugtha ag Coimisinéirí na nOibreacha Poiblí do thochailt seandálaíochta ar na mótaí cré agus tá tochailt áirithe eile molta acu chomh maith. Cosnóidh na hoibreacha seo tuairim is £35,000 agus táthar chun an méid sin a sholáthar le Meastachán Fóirlíontach.
Tá £300,000 níos mó á iarraidh chun breis chúnaimh a chur ar fáil d'eagraíochtaí a fhreastalaíonn don óige agus do spóint. Ciallaíonn an soláthar seo méadú 75 faoin gcéad ar an suim airgid a cuireadh ar fáil i 1977. An tsuim atá ar fáil anseo bainfear feidhm as chun leanúint le Scéim na nDeontas do na hEagraíochta Ógra agus Spóirt atá i bhfeidhm le roinnt bhliain anuas, agus chun soláthar do "COSPOIR"—an Chomhairle Spóirt a bhuníodh i mí Feabhra. Cuirfear £200,000 ar fáil i leith scéim nua deontais chun airgead capitil a sholáthar do shaoráidí spóint.
Rinne Séamas Ó Tonnaí, Aire Stáit ag an Roinn Oideachais "COSPOIR"—an Chomhairle Náisiúnta Spóirt—a bhunú ar 10 Feabhra 1978 le téarmaí tagartha deá-mheasta. Roghnaíodh agus tugadh le chéile, mar bhaill den Chomhairle, cúig dhuine fhichead atá go mór ar son spóirt agus caitheamh aimsire fuinní, sa chiall is leithne de, a chur ar aghaidh; daoine iad a bhain gradam amach in a spóirteanna féin mar chleachtóirí nó mar riarthóirí.
De réir a théarmaí tagartha, gníomhóidh "COSPOIR" mar chomhairleoir don Aire Stáit i leith polasaí an Rialtais maidir le "Spóirt do Chách". Tá sé mar phríomhchuspóir ag "Spóirt do Chách" oiread daoine agus is féidir a spreagadh chun páirt a ghlacadh i bhfíor-spóirt nó i ngníomhaíochtaí cleachtúla a chuirfidh saothar coirp orthu de réir a nacmhainn. Tá an míúsáid a baintear as scíth go soiléir le feiceáil inár dtimpeall, sin agus an droch-thoradh a bhíonn ar fhairsingiú airgid; tá sé soiléir freisin cén mhaith a d'fhéadfaidh feachtas "Spóirt do Chách" a dhéanamh i modh beatha na ndaoine.
Cuirfidh an Chomhairle spóirt agus cleachtadh coirp chun cinn mar chaitheamh aimsire imeasc an phobail. Beidh ardú chaighdeán iomaitheoireachta i spóirteanna comhlinte mar aidhm eile ag an gComhairle; is corrdhuine a bheidh ina choinne seo ar an ábhar go bhfuil sé riachtanach ainm na hÉireann a chur in airde níos minicí ar láithreacha idirnáisiúnta ní hamháin ar mhaithe le spóirt agus le mórtas náisiúnta, ach fós ar mhaithe le tionscail agus le trádáil na tíre.
Tabharfar oiread saoirse agus is féidir do "COSPOIR", ar a n-áirítear saoirse chun dul i gcomhairle le hinstitiúidí nó le gníomhaireachtaí eile lena aidhm a chur i gcrích. Tá a chathaoirleach neamhspleách fhéin aige, foireann cuidithe agus ciste airgid, an rud deiridh an rud is tábhachtaí. Tá an ciste i leith Fostaíocht do Dhaoine Óga—ciste a maoinítear le Deontas-i-gCabhair—á choinneáil ar bun, agus beartaím é a mhéadú go £300,000. Cuireadh £250,000 ar fáil le meastachán fóirlíontach eile, i Mí Iúil 1977 augs £44,000 de bhreis ar sin, le meastachán fóirlíontach eile, i Mí na Nollag 1977. Toise chomh maith is a d'éirigh leis an scéim anuraidh, agus go h-áirithe ó thaobh polasaí an Rialtais i dtaobh fostaíocht do dhaoine óga, táthar chun £300,000 a chur ar fáil i 1978.
Meastar go gcosnóidh tuarastal, pá is liúntaisí foireann na Roinne, idir lucht riaracháin agus daoine profeisiúnta, £5,111,000. Méadú de £360,000 é seo, ar an ábhar go mb'éigean soláthar iomlán bliana a dhéanamh i leith chostas an Chomhaontú Náisiúnta Pá, 1977, agus i leith pá chothrom, chomh maith leis an soláthar breise is gá a dhéanamh gach bliain i leith incrimintí. Tá £58,000 istigh ann, freisin, chun díol as méadú an-mheasardha—ro-mheasardha, is dóigh liom—i líon na fóirne.
Tá soláthar £10,000 á dhéanamh i bhfo-mhírcheann G.20, maraon le leithreas-i-gcabhair den méid chéanna, ag éirí socruithe a deineadh chun seoda as ealaíon ársa na hÉireann a chur ar thaispeáint i Stáit Aontaithe Mheiriceá.
Tá an taispeántas á reachtáil sa Metropolitan Museum of Modern Art i Nua Eabhroc agus i gceithre cinn eile de chathracha Mheiriceá, mar atá: San Franciso, Philadelphia, Pittsburgh agus Boston.
Faoi théarmaí comhaontaithe a deineadh idir an Metropolitan Museum of New York, an tAire Oideachais, Acadamh Ríoga na hÉireann agus Coláiste na Tríonóide, déanfar íochtaí mar a leanas leis na páirtithe Éireannacha:
(a) $50,000 i leith gach ceann de na cúig mhusaem i Meiriceá a bhéas páirteach—sin iomlán de $250,000 agus
(b) 50 faoin gcéad den ghlanbhrabús a déanfar go ceann deich mblian ar dhíolacháin chláracha, foillseacháin eile, macsamhla agus aroile.
Socraíodh go ndíolfaí 20 faoin gcéad den airgead a bhéas ag dul do na páirtithe Éireannacha, indiaidh costas a bheith bainte, leis an Ard-Mhusaem i leith chuspóirí scolártha.
Bhí cion an Mhusaem den £250,000, sé sin £28,700, istigh mar leithreas-i-gcabhair sa Mheastachán Fóirlíontach anuraidh, agus cruthaíodh deontas nua i gcabhair dar teideal "Special USA Exhibition Fund" faoi fho-mhírcheann G.20 chun an tairgead a íoc amach ar son cuspóirí scolártha an Mhusaem. Tá an £10,000 atá i bhfo-mhírcheann G.20 do 1978 'á chur ann sa chaoi gur féidir an socrú céanna a oibriú imbliana maidir leis na fáltais ón fhoinse seo, a thiocfaidh chun sochair don Stát i modh Leithreas-i-gCabhair.
Tá £131,579,000 á iarraidh don bhunoideachas, (ar a n-áirítear aoisliúntais mhúinteoirí náisiúnta), sin glan-mhéadú de £14,353,000. Baineann an méadú is mó (beagnach £10 milliún) le hardú tuarastal na múinteoirí náisiúnta (fo-mhírceann C.1).
Imeasc na nithe eile a d-ardaigh tá:
(1) Deontais do choláistí oiliúna (fo-mhírcheann A1)—ardú de £1,337,500.
(2) Deontais agus iasachtaí do mhic léinn na gcoláistí oiliúna —ardú de £150,000 (fo-mhírcheann A2).
(3) Deontais chapataíochta i leith chostais riartha scoileanna náisiúnta —ardú de £1,080,000 (fo-mhírcheann C5).
(4) Aoisliúntais mhúinteoirí—ardú de £1,039,000 (fo-mhírcheann D).
(5) Tógáil, feistiú agus glésadh scoileanna náisiúnta—ardú de £800,000 (fo-mhírcheann E).
San ardú sna deontais do na coláistí oiliúna tá £1,150,000 breise i leith oibreacha chaipitil agus £187,500 breise i leith costaisí reatha na gColáistí. Caithfear an t-airgead caipitil chun leathnú agus ath-chóiriú a dhéanamh ar thrí cinn de na choláistí oiliúna: Coláiste Phadhraic, Dromconnrach, Coláiste Bhaintiarna na Trócaire, An Charraig Dhubh agus Coláiste Mhuire gan Smál, Luimneach. Tá na hoibreacha seo ag teastáil toisc go bhfuil cúrsa oiliúna trí bliana ann anois, agus fós toisc go bhfuil níos mó céimithe á n-oiliúint. Tá an obair faoi lán-tseoil sna trí coláistí agus beidh an chóiríocht bhreise ar fáil faoi thús na bliana acadúla 1979-80. Cosnóidh an obair thógála £2,300,000 i bpraghasanna an lae inniu.
Maidir le gnáth-chostaisí reatha na gcoláistí, tá méadú de 5.7 faoin gcéad thar soláthar na bliana seo caite á lorg.
Sé líon na macléinn sna coláistí don bhliain acadúil 1977-78 (gan na múinteoirí speisialta ar oiliúnt san áireamh) ná 2,506; dóibh sin tá 2,298 micléinn ag déanamh an chúrsa B.Ed. agus 208 céimithe ag freastal ar an chúrsa bliana don diploma. Ó 1 Iúil 1978 beidh 1,000 micléinn ar fáil do cheapacháin i scoileanna náisiúnta.
Faoin scéim ar leith do mhúinteoirí speisialta faoi oiliúint, chuaigh 266 céimithe isteach sna Coláistí Oideachais ar 1 Nollaig 1977. Os rud é go mbeidh an cúrsa speisialta críochnaithe acu faoi Nollaig 1978 beidh siad ar fáil do na bunscoileanna ó Eanáir 1979.
Le héifeacht ó thosach na scoilbhliana 1977-78 méadaíodh an deontas caipitíochta a íoctar i leith costaisí reatha scoileanna náisiúnta ó £6 go dtí £8 ar bhreis-chostas measta de £1,080,000 i mbliana.
Tá £800,000 níos mó ná mar a tugadh anuraidh á chur ar fáil i 1978 tógáil scoileanna náisiúnta. Cuirfear na háiteanna nua ar fáil i gceantair nua tithíochta, i gceantair nach bhfuil ach sean-chóiríocht mhíshásúil scoile iontu faoi láthair, i scoileanna nua speisialta do pháistí faoi bhac, i scoileanna nua lárnacha a mbeidh scoileanna beaga tuaithe á gcónascadh le céile iontu agus mar sin de. Tá roinnt scoileanna ann i gcónaí nach bhfuil sásúil ó thaobh chóiríochta de chun freastal ar riachtanaisí an churaclaim nua.
Is chun pinsin, cnapshuimeanna agus aiscí eile a dhíol le nó i leith múinteoirí agus baintreacha agus páistí iarmhúinteoirí náisiúnta an soláthar atá á iarraidh i bhfo-mhírcheann D. Do b'é £14,000,000 an soláthar sa bhfo-mhírcheann i 1977, meastachán forlíontach £500,000 san áireamh. Tá £15,039,000 sa bhfo-mhírcheann do 1978, ardú de £1,039,000.
Ardú ar líon na bpinsinéirí (ó 5,216 ag 31.12.76 go 5,379 ag 31.12.77, baintreacha san áireamh), agus feidhmiú Chomhaontú Náisiúnta Pá 1977 is cúis leis an ardú.
An méadú is mó dá bhfuil sa Vóta seo—beagnach £10 milliún i leith tuarastal múinteoirí—éiríonn sé as breiseanna a fuair múinteoirí náisiúnta faoin gComhaontú Náisiúnta Pá, 1977, faoi na socraithe maidir le pá cothrom do mhnáibh, ceann tábhachtach eile, agus faoi ardaithe i liúntais áirithe a ceadaíodh do na múinteoirí faoin Scéim Idir-réitigh agus Eadrána; breiseanna iad seo ar fad a bhfuil a gcostas iomlán bliantúil le soláthar don chéad uair imbliana.
I mbliana, mhéadaigh líon na ndaltaí ó 536,476 i 1976-77 go timpeall 541,700 i 1977-78 agus bé líon na múinteoirí ag deireadh 1977 ná17,419.
Ba mhaith liom focal a rá freisin faoi oideachas speisialta, faoin gclár atá á leanacht ina leith agus faoi aidhmeanna an chláir sin.
Ó go luath sna caogaidí, tá an soláthar oideachais atá ann do pháistí a bhfuil máchail choirp nó intinne orthu ag fás go réidh. Inniu, tá oideachas speisialta á chur ar fáil i scoileanna agus i ranganna speisialta do 9,700 éigin páiste, i gcomparáid le 1,500 fiche bliain ó shoin. Feidhmítear scoileanna agus ranganna speisialta laistigh den chreathlach ginearálta den chóras oideachais náisiúnta. Tá soláthair speisialta ann faoina bhfuil coimheas oidí-páistí níos ísle acu, deontais níos airde, córas iompair comaoineach agus curaclam sochóirithe. Cuirtear teagasc ina mbaile féin ar fáil do na páistí sin nach dtig leo freastal ar scoil siocar an máchail atá orthu.
Is é dearcadh an lae inniu páistí atá faoi mhíbhuntáiste a spreagadh, comh fada agus is féidir é, chun freastal ar ghnáth-scoileanna, agus féachtar le gach cabhair a thabhairt dóibh. Deintear iarracht fhónta féachaint chuige go mbeidh gnáthshaol scoile acu chomh fada agus is féidir é. Tá na húdaráis scoile ag glacadh leis gurb amhlaidh a ba cheart an scéal a bheith.
Tá soláthar fónta ann ag an bhunleibhéal dóibh siúd a bhfuil máchail amháin orthu. Táthar ag díriú aird anois ar pháistí iléislinneacha agus ar chóras oiriúnach iarbhunoideachais a bhunú do pháistí fo-éislinneacha.
Go dtí le déanaí, sé an rud a raibh béim air ná bunoideachas a chur ar fáil do pháistí meánéislinneacha. Tá, áfach, roinnt ionaid oiliúna curtha ar bun ar fud na tíre chun scileanna agus oiliúint sóisialta a thabhairt do na páistí seo a ligfeadh dóibh dul ag obair i gceardlanna cosanta nó i bhfostaíocht oscailte. Ón taithí atá againn air, is léir go mbaineann na foghlaimeoirí tairbhe as an tionscnamh seo. Íocann mo Roinn cion mór de chostais reatha na nionad seo.
Is fiú a lua fosta go bhfuil coiste ann faoi láthair, ar a bhfuil oidí agus bainisteoirí scoileanna do pháistí meánéislinneacha agus ionadaithe de chuid mo Roinne, agus curaclam a réiteoidh riachtanais na bpáistí seo á cheapadh acu. Tá sé seo an-thábhachtach. Táthar ag súil go dtabharfar isteach sna scoileanna é roimh deireadh na bliana, lena thástáil.
Tá socraithe á gcur i ngníomh, freisin, chun cabhrú le páistí lucht siúil bheith rannpháirteach sa ghnáthdhaonra scoile, faoi mar a moladh i dTuarascáil an Choimisiúin um Sreothaíocht. Nuair is féidir dóthain de pháistí lucht siúil a thabhairt le chéile, cuirtear ranganna speisialta i scoileanna náisiúnta ar bun dóibh. Tá sé sin deacair go leor. Íocann an Roinn Oideachais, fosta, deontais mar chabhair ar chostais ranganna réamhscoile do pháistí lucht siúil, ranganna a eagraítear ag cumainn deonacha.
Tá soláthar á dhéanamh do na himeachtaí seo ar fad i bhfo-mhírchinn A3, C1, C3 agus C4 den Vóta.
Ba mhaith liom tagairt a dhéanamh anseo, freisin, do thionscnamh Sráid Rutland. Triail rialaithe a bhí anseo, maidir le oideachas tosaigh a chur ar fáil do pháistí i gceann de na ceantracha is lú bunaithe i lár Bhaile Átha Cliath. An Roinn Oideachais agus an Bernard Van Leer Foundation san Ísealtír a bhí i bpáirt i gcostas na scéime. Cuireadh tús leis an mbeartas i 1969 agus chríochnaigh sé go h-oifigiúil sa mbliain 1974. Ó shin i leith tá na socraithe speisialta á gcoinneáil i bhfeidhm i Scoileanna Sráid Rutland. Foilsíodh tuarascáil taighde ar an mbeartas anuraidh, a scrúdaíonn an tionchar a bhí aige ar na páistí agus a nochtann tuairimí gincarálta faoi. Tá foilseachán eile á ullmhú, faoi mar a dúirt mé inné sa Dáil ag Tráth na gCeist.
An cheist seo ar fad i dtaobh riachtanas oideachais na gceantar seo atá ligthe i bhfaillí, tá sé fá scrúdú ag mo Roinn mar rud práinneach; an teolas agus an taithí a tháinig as tionscnamh Sráid Rutland, beidh siad fíor-úsáideach má bhíonn scéim den tsort á hullmhú arís d'aon cheantar a bhfuil soláthar speisialta oideachais riachtanach ann chun mí-bhuntáistí sóisialta a leigheas.
Deintear airgead a sholáthar d'oideachas den dara leibhéal i ndá Vóta, Vóta 32—Meánoideachas—agus Vóta 33—Gairmoideachas.
Cé nach ionann bunús don chóras meánoideachais agus don chóras gairmoideachais, mar sin féin an foirleathnú a deineadh sna deich mbliana deireannacha seo chun deis níos fearr ar oideachas a chur ar fáil do gach páiste, ba spreagadh é chun an dá chóras a thabhairt i gcomhréir le chéile le go ndéanfaí an úsáid is mó is féidir dár n-acmhainní.
Tá soláthar déanta sna Meastacháin don Mheánoideachas agus don Ghairmoideachas do phostanna breise múinteoireachta a éiríonn as an bhfeabhas ar an gcoibhneas daltaímúinteoirí a tugadh isteach ó thosach na scoil-bhliana 1977-78. Feabhsaíodh an coibhneas sin ó 20:1 go 19:1 i gcás na meánscoileanna agus ó 17.5:1 go 16.5:1 i gcás na ngairmscoileanna. Níl príomh-oide ná leas-phríomhoide na scoile, ná na múinteoirí treoir i gcás scoileanna a bhfuil 250 nó níos mó daltaí iontu le cur san áireamh maidir leis an gcoibhneas seo. De thoradh na socraithe sin tá 400 post breise dá gcruthú sna méanscoileanna agus 200 post breise sna gairmscoileanna—bhí trácht ar seo ag tráth na gCeist inné freisin—rud a chosnaíonn £2,280,000 sa bhliain 1978.
Rinne mé tagairt cheana don scéim nua chun cúnamh cléireachais a chur ar fáil do bhoird bhainistíochta scoileanna náisiúnta agus d'údaráis mheánscoileanna. Tá soláthar déanta freisin, imbliana, i Vóta an Ghairmoideachais, do 280 postanna breise nach postanna múinteoireachta iad sa tseirbhís ghairmoideachais a chosnóidh £800,000 breise imbliana. Ar ndóigh, ní ceadaítear na postanna seo a líonadh ach de réir mar a deintear éileamh orthu chun riachtanaisí cruthaithe na gcostí gairmoideachais a fhreastal.
Iarrtar £95,660,000 faoi Vóta 32— méadú de £15,175,000. Siad na rudaí is mó is cúis leis an méadú ná:
(i) méadú de £122,500 ins na deontas chapataíochta (fo-mhírcheann A1);
(ii) méadú de £3,167,700 ins na deontais-i-leith táillí teagaisc (fo-mhírcheann A2);
(iii) méadú de £6,172,000 sa deontas-i-leith tuarastal incremeintiúil (fo-mhírcheann B);
(iv) méadú de £314,000 do na scrúdúcháin (fo-mhírcheann C);
(v) médú de £2,416,000 do chostais reatha scoileanna coimsitheacha agus scoileanna pobail (fo-mhírcheann H1);
(vi) méadú de £3,295,000 i leith deontas tógála agus costas caipitil meánscoileanna, scoileanna coimsitheacha agus scoileanna pobail (fo-mhírcheann H2).
Le héifeacht ó 1 Eanáir 1978, údaraíodh na harduithe seo leanas ins na deontais bhreise a íoctar leis na scoileanna atá sa scéim saoroideachais iarbhunscoile:—
(a) scoláirí lae—ardú deontais ó £50 go £66.50 ins an
(b) scoileanna aíochta—an tardú céanna ó £50 go £66.50 ins an deontas i leith táille teagaisc i gcás daltaí i scoileanna nach mó ná £385 an táille iomlán aíochta iontu, do b'é £368 an uasteora táillí roimh 1 Eanáir 1978.
(c) daltaí ó oileáin nó ó áiteanna iargúlta lasmuigh de raon na seirbhísí iompair, is féidir leo cúnamh speisialta a fháil i leith taillí aíochta, chomh maith leis na deontais ag (b) thuas, ach na rialacha cuí a chomhlíonadh.
Na méadaithe seo, agus an soláthar atá le déanamh do dhaltaí breise sna scoileanna atá sa scéim saoroideachais is cúis leis an ardú de os cionn £3.1 milliúin i bhfo-mhírcheann A2. An tárdú a meastar i líon na ndaltaí aitheanta is cúis leis an méadú de £122,500 i leith deontas caipitíochta i bhfo-mhírcheann A1.
Méadú de £6,172,000 atá á dhéanamh ar an soláthar i leith tuarastal incremeintiúil, (fó-mhírcheann B). Siad na nithe is cúis leis ná:—
—an chomhaontú náisiúnta pá, 1977, agus na socraithe a bhain le pá chothrom, go bhfuil costas iomlán bliana ina leith le níoc sa bhliain seo;
—costas 400 múinteoirí breise a bheidh ag teastáil don líon méadaithe daltaí a meastar;
—costas 400 múinteóirí breise a ceapfar chun an coibhneas idir daltaí is múinteoirí a ísliú ó 20:1 go 19:—mar a shocraigh mise an bhliain seo caite.
Meastar go méadófar líon na ndaltaí ó 193,000 faoi láthair go timpeall 200,000 i Mí Meán Fhómhair seo chugainn.
An méadú de £314,000 san soláthar le h-aghaidh scrúdúchán, éiríonn sé as ardaithe ins na rátaí a íoctar i leith marcáil páipéirí agus i leith feitheóireacht i scrúduithe na meánteistiméireachta agus na hardteistiméireachta agus as ardaithe ins na costais taistil is aíochta a bhaineann leis na scrúdúcháin. Meastar freisin go mbeidh méadú de 1.5 faoin gcéad ins an líon daltaí a chuirfidh isteach ar na scrúdúcháin seo i gcomórtas le líon na bliana 1977. An bhliain sin, chuaidh 48,340 daltaí faoi scrúdú na meánteistiméircachta agus chuaigh 35,268 daltaí scoile maidir le 7,777 iarrthóirí eile— is dóigh liom go bhfuil an figiúir sin ana-thábhachtach—faoi scrúdú na hardteistiméireachta.
Imbliana, don chéad uair, is ó Ath Luain a riarfar na scrúdúcháin seo, mar aon leis na scrúdúcháin teastais do ghairm-chúrsaí lae, na scrúdúcháin ceirde agus céard-eolaíochta, na scrúdúcháin do scoláirí oíche i ngairmscoileanna, scrúdúcháin lucht Oifig an Phoist agus na scrúdúcháin bhreise do phrintísigh, a thagann faoin Vóta Gairmoideachais. D'aistrigh brainse na scrúdúchán agus aonad atáirgthe na Roinne Oideachais go hAth Luain i Mí Dheireadh Fómhair seo chaite.
Tá £2,146,000 níos mó ag teastáil imbliana i leith costas reatha ins na scoileanna coimsitheachta agus na scoileanna pobail, (fo-mhírcheann H1) toisc go bhfuil níos mó scoileanna ann, níos mó múinteoirí, agus toisc costas iomlán an chomhaontaithe náisiúnta pá, rud iomlán as 1977 le seasamh i 1977, agus costas iomlán pá cothrom, le seasamh imbliana—sé sin, 1978.
Faoi láthair tá 15 scoileanna coimsitheacha agus 24 scoileanna pobail ann, a fhreastalaíonn do 20,300 daltaí. I Mí Meán Fhómhair 1977, thosnuigh ceithre scoil nua phobail ag obair—i mBéal Átha hAmhnais, Co. Mhuigheo, i nGráinseach Séim, Co. Loch Garman, agus ins na Domhnaí agus i nGearradh an Uisce, nó Springfield, i gCo. Átha Cliath, maraon le scoil nua choimsitheach—an scoil sinnsearach i mBaile Munna, Áth Cliath. Tiocfaidh dhá scoil nua phobail i bhfeidhm i 1978 sa Tulach, i gCo. Cheatharlach agus sa Sean-Bhadhún, nó Old Bawn, i gCo. Átha Cliath. Meastar go méadóidh an líon daltaí ins na scoileanna coimsitheacha agus pobail de thuairim is 1,800 faoi Mheán Fhómhair seo chugainn.
Beartaítear £3,295,000 breise, sin méadú de 36 faoin gcéad a chur ar fáil i leith deontas tógála agus costas eile chaipitil a bhaineann le meánscoileanna agus le scoileanna choimsitheacha agus pobail (fo-mhírcheann H2). Ceithre milliúin puint atá á sholáthar do na meánscoileanna, agus úsáidfear é chun deontais tógála a íoc i leith tuairim is 30 meánscoil a bhfuil tógáil ar siúl cheana ionnta, agus tuairim is 55 eile a mbeidh tógáil ag tosnú iontu i rith na bliana 1978.
Tá soláthar caipitil de £8,455,000, sin méadú de £3,245,000, nó 62.4 faoin gcéad ar an soláthar a deineadh anuraidh, á chur ar fáil do scoileanna coimsitheacha agus pobail. As an airgead sin, íocfar:—
—fuíollach costas tógála na scol atá críochnaithe cheana, nó le bheith críochnaithe imbliana;
—costais a éireoidh as an tógáil, agus feistiú 11 scoileanna nua pobail atá tosnaithe nó a thosnóidh i 1978;
—costais réamh-phleanála i leith sraith eile de chúig scoileanna pobail;
—costais shuíomh.
Vóta 33—£53,863,000 an t-iomlán atá ag teastáil don Vóta seo, sin £4,990,000 níos mó ná anuraidh. Seo iad na rudaí is cúis leis an méadú:
(1) £3,975,000 breise le haghaidh deontas do na coistí gairmoideachais, fo-mhírcheann A;
(2) méadú de £43,000 i gcostas na Scrúdúchán fo-mhírcheann F;
(3) £133,000 sa bhreis i leith íocaíochtaí aoisliúntais fo-mhírcheann C;
(4) ardú de £50,000 ins na híocaíochtaí a deintear faoi Alt 51 (6) den Acht Oideachais Ghairme Beatha, 1930 fo-mhírcheann H;
(5) £1,147,100 breise i leith chostais reatha na gCéard-Choláistí Réigiúnacha fo-mhírcheann I.1.
Is é an fáth go bhfuil £3,975,000 breise á lorg agam le haghaidh deontais do na coistí gairmoideachais ná go bhfuil na costais breise pá seo le seasamh imbliana:—
(a) postanna breise múinteoireachta a éiríonn as an laghdú sa choibhneas daltaí/múinteoirí dár thagair mé cheana.
(b) cruthú 280 post breise—nach postanna múinteoireachta iad—sa tseirbhís ghairmoideachais.
(c) iomlán bliana de chostas an chomhaontaithe náisiúnta pá, 1977 agus costas pá chothrom a chur i bhfeidhm.
(d) méadú ar chostais sholuis is teasa, fearais bhreise, agus chothú is athnuachan treallaimh.
Tá 250 scoileanna gairmoideachais den dara leibhéal ann, agus freastalaíonn siad do thuairim is 72,600 daltaí lán-aimsire. Tá5,420 múinteoirí lán-aimsire ar fhostú iontu, maille le 1930 daoine nach múinteoirí iad. Tugann múinteoirí páirt-aimsire tuairim is 470,000 uaireannta teagaisc sa bhliain.
Is gá an soláthar do scrúdúcháin (fo-mhírcheann F) a mhéadú toisc go bhfuil rátaí níos aoirde ann imbliana i leith ceapadh agus marcáil páipéirí agus i leith feitheóireacht na scrúdúchán, agus go bhfuil costaisí taistil, aíochta agus eile ardaithe freisin.
Tá méadú le £133,000 ar an soláthar is gá a dhéanamh d'íocaíochtaí i leith Aoisliúntais (fo-mhírcheann G) toisc go mbeidh ardaithe pinsin ag dul do na daoine atá ar phinsean cheana agus toisc go mbeidh aiscí agus pinsin níos mó ag na daoine a bheidh ag éirí as imbliana, de bharr méadaithe tuarastail faoin gComhaontú Náisiúnta Pá, 1977.
An £50,000 breise a theastaíonn d'íocaí faoi alt 51 (6) den Acht Oideachais Ghairme Beatha, 1930, fo-mhírcheann H, éiríonn sé as méadú i líon na niasacht a thógann údaráis rátúcháin d'fhonn deontais tógála a thabhairt do choistí gairmoideachais.
Tá an soláthar i leith costas reatha na gceard-choláistí réigiúnacha (fo-mhírcheann L1) £1,147,100 níos mó ná anuraidh toisc;
(a) gur tugadh aithint don coláiste teicniúil i dTrálí mar cheardcholáiste réigiúnach le héifeacht ó 1 Meán-Fhómhair, 1977;
(b) gur cuireadh go mór le ceithre cinn de na coláistí eile;
(c) gur ceadaíodh postanna breise múinteoireachta de bharr méadú i líon na mac-léinn ins na coláistí;
(d) gurb éigean soláthar do chosta an Chomhaontaithe Náisiúnta Pá 1977, agus do chostas pá chothrom;
(e) solus is teas, leabhair, ábhar ranga, deisiúcháin, fearas agus eile a bheith níos costaisí.
Tá naoi gcinn de cheard-choláistí réigiúnacha á reachtáil ag coistí gairmoideachais, i gCeatharlach, i Leitir Cheanainn, i nGaillimh, in Ath Luain, i nDún Dealgan, i bPort Láirge, i Sligeach, i gCorcaigh agus i dTrálí, agus tá tuairim is 3,900 mac-léinn lán-aimsire cláraithe iontu. Is é is cuspóir do na coláistí seo cúrsaí oideachais a chur ar fáil a fhónfaidh do riachtanaisí saothair i dtionscail agus i dtráchtáil, go háirithe ar an dtaobh teicniúil de.
Tá 880 múinteoirí lán-aimsire ar fhostú ins na coláistí, maille le 450 eile nach múinteoirí iad. Tugtar thart ar 35,500 uaireanta pháirt-aimsire teaguisc iontu.
Tá laghdú de £250,000 ins an soláthar atá á dhéanamh do dheontais tógála agus costaisí chaipitil na gcéardcholáistí réigiúnacha. Tarlaíonn sé seo de bharr gur chríocnuigh obair leithnithe na gcoláistí i nDún Dealgan, i nGaillimh, i Sligeach agus i bPort Láirge i 1977. Tosnófar imbliana ar obair leithnithe na gcoláistí in Ath Luain, i gCeatharlach agus i Leitir Cheanainn. Beartáitear freisin ríomháin a chur isteach ins na coláistí. Tá soláthar déanta ins na meastacháin don dá fhorbairt seo.
Iarrtar £1,338,000 faoi Vóta 34, sé sin méadú de £134,000. Tá £40,000 breise ag teastáil i leith deontas do na hionaid chónaitheacha (fo-mhírcheann A), agus £80,000 breise i leith chaipitil fo-mhírcheann E). Is iad na hionaid chónaitheacha atá i gceist sa Vóta seo, iad sin atá deimhnithe faoi Achtanna na Leanaí chun críche leanaí a thógáil faoi chúram. Ábhar sásaimh é go bhfuil an líon leanaí a bhfuil cúram cónaitheach riachtanach ina gcás ag laghdú go rialta le blianta anuas— 1,020 atá ins na hionaid anois i gcomórtas le 2,450 sa bhliain 1968.
Astu sin atá ins na hionaid faoi láthair, cuireadh 440 isteach iontu arna gcimiú ins na cúirteanna, agus roinntear na costais ina leith siúd idir mo Roinn-se agus an túdarás áitiúil lena mbaineann. Na boird sláinte a chuir an 570 eile i gcúram. Tá soláthar á dhéanamh sa mheastachán d'ardú san deontas capataíochta go £32.50 i leith gach leanbh le héifeacht ó 1 Feabhra 1978. Tá san áireamh san bhfigiúir seo an breis-chosta atáag ag gabháil le cothú leanbh, maille le méadú i bpá na fóirne.
Tá soláthar déanta sa mheastachán chomh maith do na cúrsaí inseirbhíse i gcúram leanbh i gCill Choinnigh agus i mBaile Átha Cliath, cúrsaí a fhónann do lucht fóirne na nionad agus na scoileanna a thagann faoi mo Roinn agus iad a thagann faoin Roinn Sláinte chomh maith. Cáilítear 45 mac-léinn ins na cúrsaí sin gach bliain.
Fó-mhírcheann é den Vóta, baineann sé le costais reatha na scoileanna chónaithe speisialta do bhuachaillí a seoltar isteach ag na cúirteanna. Is ar bhonn meastachán costais a maoinítear na scoileanna seo. Tá méadú beag déanta sa soláthar imbliana de bharr costais a bheith ag ardú.
Is chun scoileanna speisialta a thógáil agus a fheistiú, agus chun tithe do ghrúpaí beaga a thógáil ag na hionaid chónaitheacha, an soláthar caipitil sa Vóta seo. Ar na beartais is mó tá athtógáil na scoile speisialta i gCluain Meala—scoil Naomh Iosef— a bheidh ag tosnú imbliana, agus scoileanna nua daingne atá á bpleanáil faoi láthair.
Tá ag méadú ar imní an phobail faoi fhadhb na ciontachta imeasc ógánach, fadhb a bhí faoi staidéar ag dhá choiste a raibh bun leathan fúthu—Coiste Henchy a chuir tuarascáil ar fáil maidir le soláthar aire d'ógchiontóirí, agus an "Task Force on Child Care Services" a bhfuil tuarascáil interim faighte uaidh.
Fadhb an-chasta í, ach is léir go bhfuil baint ag toscaí an teaghlaigh agus ag coinníollacha sóisialta léi. Ábhar buartha é i saol an lae inniu go bhfuil tuismitheoirí ann nach bhfuil ábalta nó toilteanach aire cheart a thabhairt dá bpáistí agus smacht a choinneáil orthu, is go dtuiteann sé ar an Stát ansin, de bharr na ndualgas a leagann an Bunreacht air, iarracht a thabhairt ar áit na dtuismitheoirí sin a líonadh. Tá dualgas tábhachtach ar an Aire Oideachais ina leith seo, maidir le cúram cónaitheach agus oideachas a chur ar fáil do leanaí a seoltar ó na cúirteanna arna gcimiú. Tá trí scoil mar seo ann faoi láthair a fhreastalaíonn do 200 leanbh, mar atá Scoil Naomh Labhráis, Fionnglais—tá aonad coinneála faoi athchur agus measúnaithe taobh leis agus glaotar Lár-Ionad na Leanbh, Fionnglais, ar an iomlán—Scoil Naomh Iosef, Cluain Meala, agus Scoil Ard Mhuire, Lusca. Tá sé mar aidhm ag na scoileanna sin stáid íocshláinteach a chruthú ina mbeidh foireann oilte in acmhainní éagsúla ag obair as láimh a chéile chun an leanbh a thabhairt ar a leas. Tugtar páirt san obair seo dá mhuintir féin an oiread agus is féidir. Tá sé sin cruthaithe i leith oideachais i gcás Rutland Street freisin.
Faoi mar a léirigh Coiste Henchy agus an Tasc-Fhórsa ina dtuarascála, tá líon áirithe leanaí do-rannacha ann nach féidir riaradh orthu ins na scoileanna speisialta atá anois ann. As teaghlaigh mhíshona dóibh de ghnáth; diúltaíonn siad do gach lámh chúnta, agus ní thaispeánann siad go bhfuil tuiscint ar bith acu do ohearta daoine eile. Má cuirtear i scoileanna speisialta iad, teitheann siad arís is arís, sin nó cuireann siad coiscriú faoi na leanaí eile go dtí nach féidir leis an scoil, ar deireadh, iad a choinneáil. Is minic daoine fásta gan scrupall ag breith buntáiste orthu, agus á milleadh tuille. Tá sé riachtanach soláthar ar leith a dhéanamh do na leanaí seo. Is féidir nach mbeadh an dara rogha ann ach iad a ordú isteach le haghaidh tréimhse ghairid cheartaithe i scoil daingean nach féidir leo teitheadh aisti.
Ins na tuarascála sin go ndearna mé tagairt dóibh cheana moltar go gcuirfear dhá scoil den tsórt sin ar fáil— ceann do bhuachaillí agus ceann do chailíní. Bunaíodh grúpa speisialta i mo Roinn i Mí Meán Fhómhair seo caite chun na scoileanna a phleanáil. Socraíodh go mbeadh áit do 40 i scoil na mbuachaillí, tógfar an scoil sin gar don scoil oscailte speisialta atá cheana ann ag Lusca. Is dóigh liom gur luadh an scoil inné freisin sa Teach seo. Tá an phleanáil don scoil seo go maith chun cinn. Measaim go dtosnófar ar an obair thógála i samhradh na bliana 1979 agus go mbeidh an scoil réidh faoi fhómhar na bliana 1980. I gcás na scoile nua do chailíní, tá suíomh á lorg faoi láthair.
Leagfar amach dian-chlár aire is oideachais ins na scoileanna seo le hintinn dearcadh an linbh a athrú sa chaoi go mbeidh sé in ann féinsmacht a bheith aige in áit smacht ón taobh amuigh a bheith de dhith air. Tá sé sin an-thábhachtach ar fad de réir na noideachasóirí agus de réir na céille. An cur chuige céanna atá i bhfeidhm cheana ins na scoileanna speisialta, sé sin, daoine le saineolais éagsúla ag obair mar fhoirinn, beidh sé ag teastáil don chlár seo, a bhéas faoi cheannas na Rannóige Oideachais Speisialta dem' Roinn. An grúpa speisialta atá i mbun pleanála na bhfoirgneamh, tá an chomhairle is fearr dá bhfuil ar fáil faighte aca. Leagfar amach na foirgnimh ar bhealach so-athruitheach, le go mbeifear in ann teiripí éagsúla agus cineálacha éagsúla oideachais a fhorbairt chun freastal ar riachtanais gach leanbh ar leith. Beidh sé tábhachtach go mbeidh páirt ag na túismitheoirí sa chlár, faoi mar tá ins na scoileanna eile. Faoi mar atá luaite agam cheana féin, molann na hoideachasóirí é fiú amháin nuair nach bhfuil na daltaí seo i gceist.
Os a choinne sin, ní mór luí air gur fearr i bhfad leanbh a choinneáil ó choirpeacht ná é a theilgeadh isteach i scoil speisialta dá fheabhas í. Bá chóir dom a rá ina leith seo go bhfuil líon áirithe leanbh ann atá i ngar don choiriúlacht agus nach ngéilleann d'iarrachtaí na seirbhísí leasa agus seirbhísí charthanacha eile ar a son. Sa mhéid gurbh fhearr riar do leanaí áirithe den chineál sin laistigh dena gnáth-phobail a bhfuil siad iontu, tá mo Roinnse, i gcomhair le grúpaí atá ag obair don aos óg i mBaile Átha Cliath, i gCorcaigh agus i Luimneach, tar éis bheartais phíolóiteachta a bhunú faoin ainm "Teangmháil leis an Aos Óg", nó "Youth Encounter" sa Bhéarla.
Is iarracht é gach beartas acu seo chun clár iomlán a sholáthar a dhéanfaidh forbairt na leanaí seo a iompó i dtreo a leasa. Is cuid den gclár seo forbairt intinne, ach ní cur-chuige na scoile a úsáidtear. Tá forbairt i bpearsantacht, ins na scileanna sóisialta agus i ndea-iompar an linbh tábhachtach fosta. Cuirtear céardoiliúint ar fáil, agus leagtar treise ar chothú dearcadh folláin sa duine óg maidir le obair, maraon le raon maith bun-scileanna a mhúineadh do. Tá feitheoireacht á dhéanamh ar na beartais go ceann ceithre bliana, go bhfeicfear an mbeidís sásúil, mar mhalairt ar chúram aíochta, i gcás leanaí ar leith.
£38,546,000 atá á iarraidh faoi Vóta 35, Ardoideachas, sin méadú glan de £4,466,000 ar an soláthar a deineadh sa bhliain 1977.
Seo iad na neithe is mó is cúis leis an méadú: (1) £1,484,200 breise ins na deontais reatha d'ollscoileanna, do choláistí agus d'institiúidí ainmnithe ardoideachais. Tagann an costas seo faoi fho-mhírcheann A.2; (2) £901,600 breise i leith deontas tógála agus costas caipitil do na h-institiúidí céanna sin ar fad. Tagann sé sin faoi fho-mhírcheann A.3; (3) £100,000 breise i leith troscáin is treallaimh do na h-Ollscoileanna agus d'institiúidí eile a thagann faoin Údarás um Ard-oideachas; (4) £1,760,000 breise i leith costas caipitil na n-institiúd tríú leibhéal nach maoinítear tré'n Údarás um Ardoideachas. (Fo-mhírcheann E.1).
Tá £28,871,000 á chur ar fáil don údarás chun deontais reatha a íoc le hollscoileanna, le coláistí agus le hinstitiúidí ainmnithe-sin, creid é nó ná creid, 75 faoin gcéad den soláthar iomlán atá i gceist sa Vóta Ardoideaohais. Cuireann an túdarás comhairle ar fáil i dtaobh cúrsaí airgid agus costas reatha gach institiúid. Méadaithe tuarastail faoin gComhaontú Náisiúnta Pá, 1977, agus ardaithe sna costais ilghnéitheacha eile, is mó is cúis leis an mbreis atá á iarraidh thar mar cuireadh ar fáil sa bhliain a chuaigh tharainn.
£5,000,000 atá á chur ar fáil i leith deontais thógála agus costas caipitil do na hollscoileanna agus d'institiúid eile a thagann faoin Údarás um Ardoideachas-sin méadú de £901,600 nó 22 faoin gcéad ar an méid a tugadh anuraidh. Tá soláthar san airgead sin d'íocaíochtaí a bhaineann leis na hoibreacha seo leanas:
—uaim-líonadh ag an leabharlainn ealaíon-tráchtála i gColáiste na hOllscoile, Baile Átha Cliath.
—foirgneamh ealaíon-tráchtála i gColáiste na hOllscoile, Gaillimh, a osclófar i mí Dheireadh Fómhair, 1978.
—foirgneamh ealaíne i gColáiste na Tríonóide, Baile Átha Cliath a osclófar i 1978.
—foirgneamh ealaíne i Mánuat.
Beartaítear tosnú ar na hoibreacha nua seo:
—halla ilfheidhmeannach tionóil i gColáiste na hOllscoile, Baile Átha Cliath.
—Leabharlann nua, trí Halla Léachtaí agus athchóiriú áirithe eile i gColáiste na hOllscoile, Corcaigh.
—mion-bheartais éagsúla i gColáiste na Tríonóide.
—oibreacha athchóirithe agus saoráidí spóirt i Mánuat, agus
—saoráidí spóirt i gColáiste na hOllscoile, Gaillimh.
De thoradh méadú de £1,760,000 san deontas-i-gcabhair i leith costais thógála agus costais eile chaipitil d'institiúid tríú-leibhéal nach maoinítear tré'n Údarás um Ardoideachas, is féidir £850,000 a dháileadh i leith obair thógála ag an ospidéal agus scoil fhiaclóireachta i gCorcaigh, agus £1,450,000 i leith Choláiste Oideachais Thuamhan.
Tá an tospidéal agus scoil fhiachlóireachta i gCorcaigh á thógáil anois ar an láithreán céanna leis an ospidéal réigiúnach ginearálta nua; níl ach caoga slat eatorthu, sa chaoi gur féidir lán-úsáid a bhaint as saoráidí a bhéas i bpáirt. Sean-áit neamhoiriúnach atá in úsáid faoi láthair. Glacfar isteach le 25 macléinn gach bliain sa bhfoirgneamh nua, a chosnóidh £1.5 milliúin de réir phraghasanna an lae inniu, agus a bheidh réidh, de réir mar mheastar, faoi Lúnasa, 1979.
I Mí Eanáir 1977 tosnaíodh ar an obair thógála don dara céim i bhforbairt Choláiste Oideachais Thuamhan. Séard a bhéas sa dara céim seo, ionad náisiúnta chun múinteoirí a oiliúint in ábhair mar adhmadóireacht, miotalóireacht, foirgníocht, tuatheolaíocht agus eolaíocht ghinearálta. Meastar go gcríochnófar an obair roimh dheireadh na bliana 1978 nó go luath i 1979 agus tá £1,250,000 á chur ar fáil di.
Mar fhocal scoir, ba mhaith liom tagairt do Chomhairle Náisiúnta na gCáilíochtaí Oideachais. Ba mhaith liom a thabhairt chun cuimhne gurb é Fianna Fáil a bhunaigh é agus gur tháinig sé ann faoi threoir ábalta Phádraig Uí Fhachtna a bhí romham ina Aire Oideachais. Is mór an tanró a ndeachaigh an chomhairle tríd san achar ghearr a bhfuil sé ann; ina ainneoin sin d'éirigh leis obair mhaith a dhéanamh. Bhí sé i gceist ar dtús go mbeadh freagracht air maidir le damhachtana oideachais ag leibhéil theastais, diploma agus céime.
Nuair a thráchtaim ar anró a bheith ar an gcomhairle, sé is mó atá i gceist agam an chumhacht chun céimeanna a bhronnadh a bheith bainte de ag an gComhrialtas Náisiúnta. Ba mhór an botún é sin, agus ní raibh aon mhoill orainne ag cur an scéil sin ina cheart arís. Ba mhaith liom dhá dháta a bhfuil tábhacht leo maidir le ceartú an bhotúin sin a bheith i gcuntas. Ar 29 Iúil seo 'ghaibh tharainn, fógraíodh go raibh sé ar intinn an Rialtais cumhacht bronnta céime a thabhairt ar ais don chomhairle. Annsin, ar 18 Samhain, d'fhógair mé gurb é an chomhairle a bheadh mar údarás bronnta na gcéimeanna i leith na bhforas náisiúnta um ardoideachas i Luimneach agus i mBaile Átha Cliath, i leith Choláiste Oideachais Thuamhan agus i leith na gCéard-Choláistí Réigiúin.
Ba mhaith liom a rá ag an bpointe seo, freisin, gur thug mé scéal ina dhiadh sin, ar 24 Eanáir 1978, don Choláiste Náisiúnta Ealaíne is Deartha ag rá gurab é m'intinn gurab é an NCEA freisin a bheadh freagrach as chailíochtaí do bhronnadh i leith cúrsaí oiriúnacha san gColáiste sin. Bhí cruinniú torthúil agam i mí Aibreáin le bord an choláiste agus do chuireamar an cheist faoi chéimeanna chomh maith le ceisteanna eile, trí chéile ag an gcruinniú sin. Mo sheasamh ina leith sin tá sé soiléir agus, cinnte, creidim gurb é an NCEA an t-údarás cuí cáiliúcháin agus is cú áthais dom a chur in iúl don Dáil go bhfuil cainteanna ar siúl faoi láthair idir an NCAD agus an NCEA ina leith sin. Táim féin ám' choinneáil go h-iomlán ar an eolas faoin scéal sin agus tig liom a dheimhniú don Dáil go leanfaidh mé ar aghaidh dá réir.
Inár bhforógra, ghaibh muid orainn féin Bille a thabhairt isteach a chuirfeadh Comhairle Náisiúnta na gCáilíochtaí Oideachais ar bhun reachtúil. Is áthas liom a rá go bhfuil muid ag gabháil dó sin freisin.
Tá a fhios againn go maith gur cúram an-trom é ar an gcomhairle bheith ag plé le tasc chomh tábhachtach le damhachtana oideachais ag leibhéil éagsúla agus thar raon ábhar chomh leathan sin. Mar adúirt mé ar ócáid eile, is tasc é a éilíonn cruthú ó gcomhairle, agus tá an Rialtas muiníneach go dtabharfar an cruthú sin go húdarásach agus go héifeachtach.
Vóta 36—Gailearaí Náisiúnta na hÉireann: An tiomlán de £259,000 atá á sholáthar faoin Vóta seo, is méadú de £28,000 é ar an méid a cuireadh ar fáil i 1977; méadaithe i dtuarastail agus i gcostaisí riaracháin is mó is cúis leis sin. Bhí 557,000 cuairteoirí sa ghailearaí i 1977, an líon ba mhó ariamh, agus 142,000 níos mó ná i 1976. Is mian liom a rá anseo go gcuireann sé áthas orm go bhfuil na scoileanna ag cur suim sa Ghailearaí Náisiúnta thar mar a bhí riamh. Chomh maith leis na taispeántais speisialta a bhíonns sa ghailearaí féin, leanfar ar aghaidh le taispeántais pheictiúirí ag ionaid éagsúla ar fud na tíre. Tá cnuasacht de 230 portráidí a bhaineann leis an seachtú céad déag, an ochtú céad déag agus an naoiú céad déag tugtha ar iasacht ag an nGailearaí do Chaisleán Mhullach Íde, atá anois i seilbh Chomhairle Cho. Átha Cliath agus atá ar oscailt mar áit thaitneamhach don phobail. Tá tóir i gcónaí ar na turais, na léachtaí poiblí agus na coirmeacha ceoil a tionóltar sa ghailearaí.
I should also wish to refer to some matters of topical interest which have assumed greater prominence since the date when the Estimates were being prepared.
The first matter in this regard to which I would make reference relates to the deeds of trust for community schools. Deputies are aware that I am at present involved in a series of discussions with the appropriate educational organisations and it will be understood that it is not open to me to deal in detail at this stage with the matters which are under review. My statement must accordingly be in the nature of general observations in regard to the fundamental principles involved.
I would say that an advantage could accrue from the present public interest in this matter if it were to serve to place emphasis on particular aspects which may require special attention and if it were to contribute to bringing about agreement on such revisions as may be considered appropriate in the light of experience of the operation of the schools in the period since 1972-3. The meetings with the educational organisations will furnish an opportunity for identifying the major issues of concern and seek to reconcile differences of opinion.
I have considered that an identical deed of trust need not be applicable to all community schools, past, present and future. I had felt also that it might be feasible to give priority attention to completion of the deeds in the case of the original group of schools, that further discussion could take place in regard to future schools and that it might also be feasible to make revisions as agreed to at a later date in the case of deeds already signed.
It would now appear that both managerial and teacher organisations are strongly of the view that decisions in regard to existing and future schools should be taken at the same time. The discussions which are taking place with the educational organisations are accordingly being approached on that basis and every effort must be made to reach a fully comprehensive agreement as speedily as possible.
It is appropriate to point out that these schools have been operating since 1972-3 on a general basis, well known to management authorities, school associations and indeed to the public in general. They were brought into existence following public meetings at which their fundamental characteristics were fully discussed.
It seemed to be understood by all concerned that there would be boards of management composed in a particular way, selection boards, the composition of which was also known, and arrangements for the reservation of a certain number of places on the staff of schools for the communities whose members had been involved in secondary schools, which in many cases were being amalgamated with vocational schools to provide the nucleus of the new community school. On this basis it would be reasonable to expect that the finalisation of the terms of the deed of trust would represent the statement in written form of the different arrangements which had already been widely publicised and discussed and which so many interests at local level had accepted.
These interests at local level included the managerial and teachers' organisations as well as parents of the pupils of the schools involved and public representatives. It might, however, also be expected that in connection with the drawing up of the final form of the deed the experience gained since the establishment of the schools would be taken into account in arriving at agreed adjustments in certain provisions of the proposed document.
It would be of particular concern to me at this stage if demands were made which would question the whole concept of community schools and the basis on which they would be administered. The fact has to be adverted to that the various parties involved in individual schools which have been receiving pupils since 1972-3 entered into commitments with each other in relation to the establishment of these schools by virtue of their participation in them whether as managers, teachers or the State.
I have made it clear since I assumed the office of Minister for Education that I am more than anxious to hear the views of all the parties concerned on the question as to how the terms of the agreements relating to the community schools might be enshrined in the deed of trust. Revisions should be feasible on the basis of the experience acquired to date. We must also consider views that may not have been fully evaluated at the time of the establishment of the schools or which may have since arisen. The present concern should be how best to achieve the purposes for which these schools have been established, that is, to provide the best educational opportunities by way of range of curriculum options for the pupils of each locality and for the functioning of the schools as an integral part of the community of an area. I am confident that all the parties involved will approach the matter with very great concern for the major issue of the present and future organisation of the educational system.
There has recently been public comment on the level of the capitation grants to national schools. The present scheme was introduced in 1975 following discussions with the managerial associations who pressed for such a scheme instead of the previous schemes of ad hoc grants for heating and cleaning, painting of schools and the provision of teaching materials. A selection of accounts submitted at the time by the managerial bodies and relating to the school year 1971-72 showed that the average expenditure was £6 per pupil, of which the parishes provided £4.85 and the State grants £1.15. Since that time, the State grants have increased to £8 but the parish contribution, instead of increasing in line with the fall in the value of money, appears to have in general fallen to £2 which is the minimum local contribution.
Like everybody else, boards of management must establish their priorities and the first priority must surely be to ensure that sufficient money is set aside to heat the classrooms during the winter time. In one case recently, which attracted a lot of publicity, it was found that up to the time of the much-publicised closing of the school for lack of heating oil they had actually spent about £200 less on oil than in the previous year although the grants had been increased by 33? per cent in the meantime. It was also found that they had paid out a very substantial sum of money which as we understand it in the Department was not properly chargeable to the school account at all. I shall continue to strive to get as much of available financial resources as I can for education generally, and for primary schools in particular, but I am not helped by a situation in which boards of management do not apear to give due consideration to priorities in the allocation of the funds at their disposal.
It is also appropriate that I should make special mention of the size of classes in national schools. The Fianna Fáil election manifesto gave high priority to the reduction of over large classes in these schools and promised to reduce maximum class size to 40 as quickly as possible and to 32 eventually. Since I became Minister for Education I have given clear evidence of my commitment to the achievement of that aim. In order to speed up the process of reducing class size, additional graduates under the special trainee teacher scheme were recruited and arrangements were made also to increase the intake of graduates into the Colleges of Education under the ordinary graduates scheme. The major extensions which I outlined already which are in progress in the three large Colleges of Education will ensure a continued high output from the three year B.Ed course in the years ahead. This year, as I have already announced, substantial improvements are being made in the pupil/teacher ratio in the large schools, namely those with nine teachers or more. These improvements will come into effect in July 1978 in schools with 15 teachers and upwards and in January 1979 in schools with nine to 14 teachers. The reason for the later date in the case of the nine to 14 teacher schools is that the course for the special graduate scheme people will not be completed until December 1978. In addition, I am making available a number of extra posts for remedial teachers.
All of this is in addition to the 300 extra posts which will be necessary to cope with the staffing of new schools and increased enrolments in existing schools. In summary, then, an additional 900 teaching posts are being created in national schools this year.
I have already referred to the provision of £1.2 million to meet the cost of clerical assistance in the larger national and secondary schools. All in all, therefore, I think I may fairly claim I have acted quickly and effectively in bringing relief to the schools which have the great bulk of the over large classes.
As regards classroom accommodation for the new teachers, a lot of schools have spare accommodation as they have passed the peak child population in their areas. As I pointed out yesterday at Question Time, this happened very often in central city areas which need special treatment. Where extra accommodation is necessary, this will be provided as quickly as possible by my Department and the Office of Public Works. In the meantime, it may be possible to deploy the additional teacher usefully within the limits of the existing accommodation by using team teaching or some variant of it. In other cases, it may be possible to rent suitable additional accommodation as a temporary measure and the Department will back this.
I would not like to leave this question of improved pupil/teacher ratios without stressing the importance of the proper development of the teaching force. Teachers are a costly and a skilled resource and it is very important that they should be deployed to best advantage. With the additional appointments being made this year, we will have an overall pupil/teacher ratio of 29.5:1, that is, the Department are paying the salary of one teacher for every 30 pupils in national schools. It is worth reflecting on that figure.
This overall ratio compares more than favourably with that in the most advanced countries. The distribution of the teachers over the system as a whole is, however, very uneven. We have a large number of small schools in which I there is a teacher for every ten or 15 pupils, while in the large urban schools a teacher has to cope with classes of 40 pupils. This problem of a fair distribution of the services of the available teachers—and of a reasonable return for the financial cost involved —must continue to receive due consideration.
I have arranged that an up-to-date review should be made as a matter of urgency of the accommodation facilities in national schools. We had an Adjournment Debate on this recently. The last census of such accommodation and facilities made by the Department through questionntaires completed by principal teachers was in September 1974. As I told Deputy Collins on the Adjournment Debate I have initiated my own. At that time the position about sanitation, heating and drinking water was as follows:
Sanitation: 3,301 schools has indoor or outdoor flush toilets; heating: 3,050 schools had oil fired central heating or electric heating; drinking water: 3,003 schools had a supply of drinking water available.
Since the 1974 census, a number of sub-standard schools have been replaced either directly or by central schools in which two or more were amalgamated. In other cases, improvement works have been carried out. The situation in relation to the availability of basic amenities must, accordingly, have been substantially improved. However, in a system which goes back to 1830, it is inevitable that some schools will have served for a long time and that the whole stock of schools cannot be replaced in a short period of time. We cannot be complacent as long as there is one substandard school in the system.
Generally, the schools which lack modern facilities are small one and two teacher schools. In an effort to speed up improvements in these schools, the Department issued a circular in August 1977 to boards of management authorising the carrying out of essential improvements to such small schools through a procedure which obviated delays to the maximum degree. The works grant-aided in this way include the installation of water flushed sanitation, the provision of adequate heating and lighting, the improvement of play spaces and the making good of minor structural defects. The grant is normally two-thirds of the cost but a larger grant may be paid in a deprived area.
The issue of school amalgamations necessarily arises in this context. Most of the schools which are the subject of complaint are schools which have been the subjects of amalgamation proposals at one time or another. While I fully understand the attachment of parents to small local schools, I feel that a lot of the opposition by parents to proposed amalgamations—not all but a lot—may not be in the best interests of their children. New one or two teacher schools will not be built except in quite exceptional circumstances, for example, in the case of islands or Protestant children who would otherwise have to travel an inordinate distance to another Protestant school.
Much emphasis has been placed on the social factor as distinct from the educational considerations, but it has been my own experience that a central school in a rural parish strengthens parish unity and cohesion and may be a more attractive centre for community activities than a small outdated school can ever be in a section of the parish. I would therefore appeal especially to parents to take stock of the situation and to give adequate consideration to the educational interests of their children.
I have no wish to force central schools on areas where they are not wanted, but as an educationalist and, indeed, as a realist in terms of the resources available to us, I am satisfied that in many instances the problems of children accommodated in unsuitable and outdated schools may only be satisfactorily solved on the basis of creating a good central school. In that way fully modern facilities can be made available to all the children of rural Ireland, and the larger schools have great advantages in terms of teaching the full curriculum and having the full range of audio-visual and other mechanical aids.
Ba mhaith liom cúpla focal a rá anois are dheontais chaipataíochta ar son costais reatha na scoileanna náisiúnta lán-Ghaelacha. Do gheallamar san manifesto go gcuirfí deontais speisialta ar fáil do na scoileanna lán-Ghaelacha atá suite sa Ghalltacht. Fógraíos le déanaí go mbeifí sásta deontais a cheadú le haghaidh costais suíomh a sholáthar do na scoileanna seo. Is cor nua ar fad é seo ar an socrú a bhí ann go nuige seo faoina raibh soláthar an tsuíomh mar chúram ar an dream a bhí freagrach as bunú scoile—ualach an-trom ar fad. Ba chóir go gcabhródh sé go mór le lucht na scoileanna lán-Ghaelacha. Tá cuid mhaith acu ag feidhmiú faoi láthair in áitribh sealadacha—mar shampla, Baile Blanshéir, Ráth Cúil agus áiteanna eile. Ba cheart go spreagfadh sé dreamanna eile chun a leithéid de scoileanna a chur ar bun. Táimid sásta lantacaíocht a thabhairt do aon dream measúil a bhíonn ag iarraidh scoil mar seo a bhunú ar choinníoll gur léir gur beartas fónta é.
Tá deacrachtaí faoi leith ag na scoileanna seo ó thaobh costais oibrithe dhe. Ní scoileanna paróiste iad sa ghnáth-chiall agus níl aon phobal aitiúil ar fáil dóibh chun an ranníocaíocht áitiúil a sholáthair ach tá dream díograiseach taobh thiar dena scoileanna agus cuid mhaith acu ann agus fonn orthu na scoileanna seo a bhunú. Tá áthas orm a fhógairt go n-íocfar bónas de 50 faoin gcéad le cois gnáth rata an deontais chaipitíochta na scoileanna lán-Ghaelacha le héifeacht ón scoilbhliain reatha. Mar sin ráta £12 an dalta a bheidh i gceist sna scoileanna seo i gcomparáid le ráta £8 an dalta dos na gnáth scoileanna náisiúnta. Beidh scéal á thabhairt agam go luath freisin maidir le méadú sna deontais speisialta a íoctar le meán scoileanna in aicme a haon. Níl na figiúirí cruinn ar fáil fós ach is féidir liom a dheimniú gur méadú substainteach a bheidh ann.
Ba mhaith liom tagairt a dhéanamh do na scoláireachtaí a bhronnann mo Roinn-se ar bhonn torthaí an scrúduithe ardteistiméireachta gach bliain. Is iad na scoláireachtaí atá i gceist agam ná na scoláireachtaí ollscoile do mhic léinn ón nGaeltacht agus do mhic léinn a dhéanann a goúrsaí ollscoile trí mheán na Gaeilge—is é sin, fiú amháin na páistí as an nGalltacht— agus na scoláireachtaí a bhronntar i gcuimhne sínitheoirí Foróga Sheachtain na Cásca 1916. An bhliain 1974 an uair dheireannach a hardaíodh luach na scoláireachtaí sin agus tá socraithe agam a luach a leasú le héifeacht ó thosach na bliana acadúla 1978-79 mar seo a leanas: (a) Scoláireachtaí do mhic léinn ón nGaeltacht agus na scoláireachtaí chun cur ar chumas mac léinn a gcúrasí Ollscoile a dhéanamh trí Ghaeilge; £780 in aghaidh na bliana do mhac léinn a bhíonn ar lóistiín agus £480 do mhac léinn a mbíonn có naí air sa bhaile; (b) Scoláireachtaí Chomóradh Sheachtain na Cásca; £830 in aghaidh na bliana do mhac léinn a bhíonn ar lóistin agus £530 do mhac léinn a mbíonn cónaí air sa bhaile.
Is ionann na leasuithe sin agus arduithe de idir 55.8 faoin gcéad agus 65.9 facin gcéad ar na luachanna a socraíodh sa bhliain 1974: (a) Scoláireachtaí ollscoile do mhic léinn ón nGaeltacht; (b) Scoláireachtaí chun cur ar chumas mac léinn cúrsaí ollscoile a dhéanamh trí Ghaeilge; agus (c) scoláireachtaí Chomóradh Sheachtain na Cásca. Is é an méid a bhí le fáil sa bhliain acadúil 1972-73 faoi scéimeanna (a) agus (b) ná £400 do mhac léinn i lóistin agus £250 do mhac léinn sa bhaile; agus faoi scéim (c) bhí £450 le fáil do mhac léinn sa lóistin agus £300 do mhac léinn sa bhaile. Sin mar a thosnaigh siad san bhliain 1972-73. San bhliain acadúil 1974-75 bhí £470 le fáil do mhac léinn i lóistin agus £290 do mhac léinn sa bhaile faoi scéim (a), agus faoi scéim (b) bhí £520 le fáil do mhac léinn i lóistin agus £340 do mhac léinn sa bhaile. Tá sé orduithe againn de réir mar thaispeáin mé cheana féin.
Sin an méid atá le rá agam faoi na meastacháin i mbliana. Táim buíoch don Teach bheith ag éisteacht chom fada sin liom. Is áthas liom na meastacháin seo a mholadh don Teach.