Léim ar aghaidh chuig an bpríomhábhar
Gnáthamharc

Dáil Éireann díospóireacht -
Thursday, 31 May 1928

Vol. 23 No. 20

IN COMMITTEE ON FINANCE. - ESTIMATES FOR PUBLIC SERVICES. VOTE No. 45—OFFICE OF THE MINISTER FOR EDUCATION (RESUMED).

Debate resumed on the following motion:—
Go ndeontar suim ná raghaidh thar £116,012 chun slánuithe na suime is gá chun íoctha an Mhuirir a thiocfidh chun bheith iníoctha i rith na bliana dar críoch an 31adh lá de Mhárta, 1929, chun Costaisí Oifig an Aire Oideachais, maraon le costas Riaracháin, Cigireachta, etc.
That a sum not exceeding £116,012 be granted to complete the sum necessary to defray the Charge which will come in course of payment during the year ending on the 31st day of March, 1929, for the Expenses of the Office of the Minister for Education, including the cost of Administration, Inspection, etc.

Is fá na múinteoirí tuatha atá ag obair ins na Scoilenna Ceartúcháin agus Saothair a bhí mé ag cainnt nuair a cuireadh an díospóireacht so ar athló an lá fá dheire. Tá obair dhian, obair thábhachtach, obair fá leith dá dhéanamh ag an dream san. Acht ní chothuigheann na briathna na bráithre, agus is náireach an sceul é nach mbíonn níos mó ná trí phúint sa tseachtmhain le fáil ag an duine is ádhmharaighe orra tar éis fiche bliain ag obair dó. Nach tosnuighthar ar £170 sa bhliain ins na bun-scoileanna? Tuigim nach é an Rialtas a chuir na scoileanna Saothair sin ar bun, acht daoine go raibh truagh acu do na leanbhaí sin, daoine dúthrachtacha, cráibhtheacha a dhein obair ionmholta ar son Dé. Tuigim nach bhfuil d'achfuinn ag lucht stiúrtha na scol san tuarasdal mór a íoc. Sé mo bharamhail go bhfuil de dhualgas ar Aireacht an Oideachais—mar mhaithe le hoiliúint na leanbhaí féin, thar aon nidh eile—teacht i gcabhair do na múinteoirí úd agus bónus a thabhairt dóibh, fé mar a tugtar do na meadhonmhúinteoirí. Ní dóigh liom go gcuirfeadh aon Teachta Dála ina choinnibh sin.

Tá dream beag eile ná dubhairt an tAire focal ina dtaoibh, agus sé an dream san ná na hoidí scoile a bhí in árdroinn an chéad ranga, na hoidí ar a dtugtaí na "first of firsts." Ins an margadh a deineadh leis na múinteoirí náisiúnta i mbliain a 1920, do cuireadh ceist tuarasdail an dreama san ar athló, d'fhonn is caoi a thabhairt don Bhórd Náisúnta an scéal a bhreithniú agus moladh faoi a chur chun Roinn Airgid an Rialtais Ghallda.

Socruigheadh nó moladh d'aon ghuth £20 an duine sa mbreis, i n-aghaidh na bliana, a thabhairt do chuid acu agus £10 an duine do chuid eile acu mar gheall ar a gcáiliócht agus ar a fheabhas le cúrsaí múinteoireachta. Acht do scuireadh an Bord sar ar cuireadh an moladh san i ngníomh. Níor dhein an Aireacht dada. Sé tuairim J.C. Meredith, Ard-Bhreitheamh, go bhfuil d'oblagáid ar an Rialtas an moladh san do chur i bhfeidhm.

Is ag dul i luighead atá, agus a bhéas, méid na n-oidí sin, óir do cuireadh deire leis an roinn sin, tá ocht mbliain ó shoin ann. Chomh fada agus is féidir liom a dhéanamh amach, ní bheadh thar £2,000 sa bhliain ag teastáil. Tá mé cinnte dhe go mbeidís sásta le n-a leath san. Sé an cháilíocht atá uatha. Múinteoirí cáilmheara is eadh iad agus ba cheart creidiúint éigin a thabhairt dóibh.

Deir an Rialtas sa Pháipeur Bhán a bhaineas leis an nGaedhltacht go nglacaid leis an moladh ina luaidhtear breis airgid a thabhairt d'óidibh scoile a bhaineann feidhm árd éifeacht as an nGaedhilg mar ghleus teagaisc. Cathoin a cuirfear an moladh san i ngníomh? Sin ceist go mba mhaith linn freagra fháil uirrí o'n Aire ar ball.

Maidir le múineadh na Gaedhilge is minic dom ag traoslú do na múinteoirí agus do'n Aireacht a bhfuil dá dhéanamh ins na bun-scoileanna. Ní mian liom an moladh san a tharraingt siar anois chomh fada is a théigheann furmhór na scol. Acht is eagal liom go bhfuil faillighe dá dhéanamh i gceanntracha áirithe. Tig liom ainmneacha na scol atá i gceist agam a thabhairt don Aire. An ceanntar ina bhfuil Clanna Caoilte agus an Sciobairín tá sé sa Ghaedhltacht agus tá dá scoil déag ann ar a luighead nach bhfuil dá-theangach, agus ní ró-mhaith a múintear an Ghaedhilg mar adhbhar léighinn féin ina leath acu san. Tá an Ghaedhilg dá lot i scoileanna na limistéireachta san.

Raghadh d'aon mhúinteoir, dá fheabhas é, obair fhóghanta a dhéanamh dá mbeadh ocras ar na leanbhaí scoile, no dá mbeidís fuar fliuch sa scoil i rith an lae. Is minic ocras ar a lán acu agus is minic dóibh bheith leathbháidhte ar sroisint teach na scoile dhóibh. Ba chóir teine mhaith, nó teinte maithe, bheith i ngach scoil ar feadh na haimsire fuaire i dtreo is go bhfeudfaí na cótaí is eile a thiormú agus i dtreo is go mbeadh na leanbhaí compórdach agus i n-ann tairbhe a bhaint as an dteagasc. Tá fhios ag an saol gur mó áit ná fuil an compórd san ar fáil acu.

Acht is measa an t-ocras ná an fuacht agus is coitchianta an galar é. Ba chóir lón a sholáthar dóibh um mheadon lae—cadhain bainne, té nó cocoa, cuir i gcás. Ní hiad na leanbhaí bochta amháin a bhíos ocrach ar scoil agus bheadh cuid mhaíth de na túismightheoirí sásta díol as an lón san. Is fíor go bhfuil de chead ag na comhairlí áitiúla ráta a leaga ina chóir sin acht ní leor san. Dá dtuigfeadh na daoine a thabhachtaighe is tá an scéal so i gcúrsaí sláinte, bheadh an tairgead ar fáil. I dtaobh na meadhon-scol is baoghalach nach bhfuilid ghá nGaedhlú chomh mear leis na bun scoileanna. Tá's agam dá cheann acu ná fuil chomh Gaedhlach agus bhíodar ocht mbliain ó shoin. Is le deunaighe a tosnuigheadh ar an nGaedhilg i gcuid acu agus b'fhéidir nár cheart bheith borb leo. Sin iad na scoileanna a bhí i gceist agam nuair a fhiafhruigheas de'n Aire ar an 23adh lá de Shamhain, 1927, cé mhéid Gaedhilg a bheadh riachtanach orra chun an deontas fháil. Ní fheadar an bhfuil sé socair fós ag an Aireacht cé mhéid mac léighinn fén gcéad is gá dhóibh súd do chur ag foghluim na Gaedhilge, no do chur isteach i gcóir an dá theistiméireacht. Do cuireadh fiosrúchán amach go dtí na meadhon-scoileanna ag Aireacht an Oideachais an dara lá d'Eanair, 1928, ar lorg a dtuairimí fá chlár na n-adhbhar léighinn a atharú. Bheinn buidheach don Aire dá n-eosadh sé dúinn cé an toradh a bhí ar an gcearclán san, agus an bhfuil aon bhaol ann go mbainfí feidhm as an gcúrsa íochtair chun stáid na Gaedhilge d'ísliú. Dála an scéil, ceapann a lán múinteoirí, agus daoine eolasacha nach iad, go bhfuil an cúrsa léighinn sa Sacs Bheurla ródheacair agus go mbíonn cuid mhaith de na ceisteanna diamhair agus doimhin a ndóthain d'aos Ollscoile. Níl fhios agam an iad na cailíní féin, nó na scrúduightheoirí no an modh múinteoireachta is cionntach leis acht tá trí cinn d'abhair léighinn ina dteipeann orra chuile bhliain—mar atá an Laidean, Matamaitice, agus an dá ghnáth roinn den ealadhain.

B'fhéidir nár mhisde dom roinnt figiúirí a luadhadh mar dheimhniú ar an sceul sin. Chuaidh 307 cailíní fán scrúdú i gcóir na hArd teistiméireachta anuiridh. Orra súd bhí 55 iarrathóirí sa Laidin. D'éirigh le 43, no 14%. Bhí 204 iarrathóirí sa Matamaitice agus d'eirigh le 67, no 22%.

An bhfuil na figuirí san ceart?

Is insna cuntaisí a fuaireas iad agus is dó liom go bhfuil siad ceart. Bhí 14 iarrathóirí sa Cheimiceach agus d'eirigh 8 acu no 3%. Bhí beirt iarrathóir sa foisíocht agus d'eirigh leis an mbeirt. Thug 5 cailíní fén gcúrsa onórach i Matamaitice. Theip ar thriúr acu. Bhí an scéal céanna acu an dá bhliain roimhe sin. Tá na hadhbhair sin no cuid acu, riachtanach san Ollscoil agus goilleann san go mór ar na cailíní sin. Ba chóir don Aireacht an scéal a bhreithniú d'fhonn a leighiste.

Ar aon chuma ba chóir an Ard-teistiméireacht do laigheadú nó an matriculation d'árdú. Níl aon chomórtas eatorra, fa láthair go h'áithrid. Nár cheart iad a bheith ar aon dul?

Táimíd go léir ag feitheamh leis an mBille atá dá cheapadh chun pinsean a thabhairt do na meadhon-mhúinteoirí. Tugadh pinsean dóibh i mBeul Feirste 3 blian ó shoin. Is lán mhithid cothrom na féinne do thabhairt dóibh. Dá thúisce a thiocfaidh an Bille sin 'seadh is fearr é.

Maidir leis an gceárd-oidheachas is dócha nach fada go mbeidh an sceul dá phléidhe sa Dáil agus ní gádh mórán a rádh anois. Ní ceart ceárd-oideachas a thabhairt ar an gcuid is mó den obair a bhí ar siúl ins na ranganna úd, go dtí le deannaighe.

Tá conndaithe ann nach mbíonn aon teagasc ionnta i gcúrsaí cuireadóireachta. D'fhéadfaí an rud céanna beagnach a rádh—agus an fhírinne bheith agat—fá cuid mhaith de mhúineadh na hEaladhan agus na h-Eoluíochta. Ní baintear úsáid asta i gcúrsaí gnótha. Ní teasbántar an dlúth-bhaint atá acu le gnáth-shaogal na ndaoine. Dá dteasbánfaí, ní ceannófaí na pictiúirí uathbhásacha a bhíonn i dtighthe na ndaoine, seadh agus san eaglais uaireanta, agus sa teampuill, freisin. I dtaobh na n-Ollscol, tá fhios agam go bhfuil na hOllscoileanna neamhspleadhach acht tá comhact éigin ag an Aire. Samhluightear domhsa go bhfuil an teagasc a tugtar do mhacaibh léighinn na n-Ollscol ag éirghe rócheárdamhail agus, dá bhrígh sin, ná fuil meas ag na hógánaigh sin ar an léighinn féin. Bhí Eire fé mheas uair i dtaobh léighinn agus scoláireachta. Ní fheadar an bhfillfidh an cháil sin de bharr na hoibre atá dá dhéanamh ina na h-Ollscoileanna indiú. Nuair a bhí fear oilte ag teastáil uainn tamall ó shoin i gcúrsaí seandachta sa Museum, ní raibh duine oiriúnach ar fáil i nEirinn.

Dubhairt an t-Aire Tionnscail agus Tráchtála an tseachtmhain seo caithte gur ionmholta an gníomh é ag comhlucht gnótha, na mion-oifigí do chomhleaghadh agus an obair go léir a dhéanamh in aon mhonarchain mhóir amháin. Bhí an ceart aige, óir ba lughade an costas a bheadh ar an gcomhlucht.

Ar an gcuma gcéanna, níor mhisde aon árd-oifig a bheith ann i gcóir oideachais, fé mar atá acu i Sasana agus i nAlbain.

Tá naonbhar oifigeach i Roinn an Oideachais ag a bhfuil breis is £1,000 sa bhliain. Níor mhisde a dtuarastal san a laigheadú, agus tuarastal cléireach nach iad dá réir.

We are to-night discussing the most important Estimate that could come before the House. I congratulate warmly the Minister for Education on his able and practical address last Thursday night. He laid before us the great prospects that there were in the way of education before the youth of the Saorstát. He told us of the programme that he had in his mind in regard to the selection of teachers, the most important thing in connection with education, because if we do not get the right class of teachers to take charge of the youth of the country and to teach them, not alone the language of their country but the Commandments, Christian knowledge and the Catechism, we would indeed have a poor prospect for the country in the future. I also warmly congratulate Deputy Fahy on his splendid and eloquent address in the language of our sires. I deeply regret—it is the one regret of my life—that I was not able to follow him. But I must say, in justice to the teacher who taught me in the National School at Skibbereen sixty years ago, and he was a fluent Irish teacher and had as good a knowledge of the Irish language as Deputy Fahy—that he was unable to impart that knowledge to us.

The teaching of that language at the time was banned. But he was able to send me up to Dublin in my fifteenth year, when I entered Castleknock College, and the first year I was in that College I was able to take prizes in Algebra, Mensuration, Euclid and Geography, and I received the prizes from the hands of Cardinal Cullen. That showed that the old teachers of fifty golden years ago were not to be despised, and that they were a noble example to the teachers of the present day and to the teachers that the Minister for Education will select for the future teaching of the race. I wish to state that the old teachers were enthusiastic in their desire to educate the youth of the country, but they were doing that noble work on a starvation wage. The teacher who taught me, the late Mr. Michael Harrington, was receiving the magnificent salary of £44 a year when he was turning out into the Civil Service and into many positions in the land able young men.

We are here to-night to discuss the Estimate, and I ask the Dáil not to be long about discussing it. Four million six hundred thousand pounds is a splendid contribution from the Saorstát towards the education of the youth. It is as far as the Minister for Education could go. He told us in his address that there were many pressing matters in connection with education that he was afraid he could not include in his work. There were one or two points of interest that he brought forward. One was to increase the school accommodation by building 350 schools, and to put in repair 100 schools that are now in a most insanitary condition. The Minister is prepared to take that work up. He is prepared to give a fair and a noble chance to the young. He is prepared to build up education in every branch, and I was glad to hear him speaking on the question of technical education and how important it is for the future of the country. I move the adjournment of the debate until to-morrow.

Progress ordered to be reported.

The Dáil went out of Committee.
Progress reported; the Committee to sit again to-morrow.
Barr
Roinn